Partner of rb2

Story

Top 3 belangrijkste
e-commerce expertises

De belangrijkste e-commerce expertises op een rij

Wat is er écht nodig om succesvol te worden in e-commerce? Aan welke randvoorwaarden moet je voldoen en waar moet je op inzetten om ook anno 2023 te blijven groeien? Hier delen wij de top 3 van expertises die het verschil voor jou gaan maken.

1. Customer intimacy

De mens en niet de systemen staan centraal in e-commerce. Zonder klant geen cent. Een strategie met customer intimacy als speerpunt betekent dat je onderneemt vanuit de klantbehoefte, en dat je erachter komt waar, wanneer, wat en hoe deze van je nodig heeft. En dat vervolgens ook geeft! Je kunt zo persoonlijk en specifiek benaderen dat het voelt alsof je een band met elkaar opbouwt. 

Customer intimacy brengt verschillende expertises samen:

  • Data & analytics, om te kunnen meten wat werkt en wat niet.
  • Optimalisatie, waarbij je op basis van je gemeten learnings zowel je acties als je aanbod aanpast. Doorlopend dan wel periodiek, dus niet eens per half jaar. Optimaliseren is een continue proces.
  • CRM en loyalty, waarbij je in dialoog gaat en echt luistert naar wat jouw eindklant beweegt. Je marketing kan geautomatiseerd worden en gepersonaliseerd. Dit scheelt tijd van je team, je marketing spend wordt efficiënter (want scherp schieten in plaats van met hagel) en je creëert een klantengroep om je heen die bij je terugkomt, je van feedback kan voorzien en die je ambassadeurs kunnen worden.
  • AVG en privacy, omdat je natuurlijk rekening houdt met wat de AVG voorschrijft (privacy by default).


Customer intimacy is de sleutel naar een gezond business model met zowel online als offline terugkerende klanten, die een band met je opbouwen, zich onderdeel van jouw merk voelen en die je ook ongevraagd aanbevelen. Met de verschillende partners van SCAPE kunnen we een strategie maken en uitvoeren die ook jouw bedrijf dichterbij de klant brengt.

2. Een goed order management systeem (OMS)

Misschien vraag je je af waarom ‘het hebben van een goed e-commerce platform’ niet op 1 staat in deze lijst. Toch kiezen wij voor het OMS als meest cruciale expertise die jouw online succes maakt of breekt. Het bij elkaar brengen van alle systemen en processen, dat is wat een OMS (of DOP: digital operations platform) doet. 

In de wereld van de consument krijg je zelden een tweede kans. Zelfs als je webwinkel de aller beste, -snelste ervaring biedt, is het de handling rondom je order die voor een groot deel bepaalt hoe blij je klant gaat zijn. Eigenlijk zou die klant helemaal niets van moeten merken van welk warehouse zijn bestelling komt, welke leverancier erbij betrokken is, hoe de order financiën worden geregeld of welke processen er bij een return in gang worden gezet. 

Lees hier meer over hoe een solide OMS jou een digitale voorsprong geeft.

3. De juiste e-commerce partners

Het kiezen van het juiste platform is één ding. Er zijn veel systemen, die allemaal pretenderen dat zij de beste keus zijn. Maar de een zal beter bij jou passen dan de ander, dus hoe maak je de juiste afweging? Dat begint met heel goed weten wat je wil bereiken. Dat begint nog niet functioneel: “ik wil een Magento shop” zou geen doel op zich moeten zijn. “Ik wil Europa-breed ondernemen en daarbij door middel van een persoonlijk aanbod de loyaliteit en het gemiddelde orderbedrag opkrikken” komt al meer in de buurt. Dus eerst de strategische vragen: wat wil ik? Daaruit volgt de functionele vertaling, de requirements, die aangeven wat daarvoor nodig is. Vervolgens toets je die in de markt en bepaal je welke partij daar al standaard het beste aansluit, met zo min mogelijk maatwerk.

En toch vinden we de implementatie- of developmentpartner keuze veel belangrijker dan daadwerkelijk het platform. Het gaat er tenslotte om hóe je werkt, en uit ervaring kunnen wij zeggen dat met wie je dat samen doet gaat zorgen of jouw e-commerce projecten succesvol worden of niet. Daarom besteden wij in een selectietraject veel aandacht aan de persoonlijke klik tussen de bedrijven. Komt de visie overeen, ‘snappen’ ze elkaar in de gesprekken? Omdat we veel systemen en partijen al kennen, kunnen we wanneer we meer weten over wat jouw business én jouzelf drijft, snel met een shortlist aan mogelijke matches komen. Dat bespaart je kostbare tijd, tijd die je weer kunt steken in het uitdenken van je processen en commerciële mogelijkheden.

Onze experts:

Onze partners:

Relevante cases:

JOG Group

Focus op de kracht van de eigen organisatie. Eén centraal platform voor digital operations met ongelimiteerde kansen voor groei.

Coef Men

Van business case en platform selectie naar implementatie.