Case:

JOG Group

|

jeanscentre.nl | wearegarcia.com

Focus op de kracht van de eigen organisatie

Eén centraal platform voor digital operations

De JOG-Group is het overkoepelende bedrijf van Jeans Centre, fashion brand Garcia en de bijbehorende Garcia outlets. Al sinds de jaren ’70 ontwerpt en produceert Garcia fashion, die wordt verkocht aan retailers via B2B-kanalen en direct aan klanten via Jeans Centre winkels, outlet winkels, websites en marketplaces. Het is een volledig eigen fashion ecosysteem dat door de jaren heen zijn kracht heeft bewezen.

Wat werd ons gevraagd?

De JOG-Group begon de e-commerce reis vanuit Jeans Centre, een van de grootste moderetailketens van Nederland. Het was duidelijk dat het gedrag van klanten aan het veranderen was: online shoppen groeide gestaag in de fashionbranche. Jeans Centre speelde daar natuurlijk op in door ook de stap naar digitaal verkopen te maken.

Het opzetten van het digitale kanaal was een pragmatische beslissing: eigen e-commerce voorraad werd opgezet in het magazijn en orders werden daaruit geleverd. Dit zorgde er echter voor dat er altijd te weinig voorraad was van de best verkochte items, omdat deze voornamelijk in de fysieke winkels aanwezig waren en deze voorraad niet was aangesloten. Daarom was het grote verlangen om de totale voorraad beschikbaar te maken.

Het ontsluiten van de totale voorraad vereiste de implementatie van een systeem voor het afhandelen van orders voor ongeveer 100 Jeans Centre verkooppunten. Daarnaast was er een wens om orders vanuit de winkels te kunnen plaatsen om nee-verkoop te voorkomen. In een markt waar het steeds moeilijker wordt om mensen überhaupt naar de fysieke winkels te krijgen, is het nog belangrijker om de conversie te behouden of zelfs te laten groeien.

Wat was ons advies?

Om het volledige voorraadassortiment beschikbaar te maken voor zowel online als offline verkoop, werd besloten om de Retail Unity-software in te zetten als Digital Operations Platform (DOP). Door integratie met het POS (point of sale: kassa) en ERP was het mogelijk om de totale voorraad te ontsluiten, wat leidde tot een aanzienlijke uitbreiding van het beschikbare assortiment over alle kanalen heen.

De inzet van deze software maakte het ook mogelijk om via 42-inch schermen in de winkels te verkopen. Deze schermen dienden niet alleen als sales applicatie, maar ook als narrowcasting systeem. Wanneer deze niet in gebruik waren, werden slideshows of video’s afgespeeld om de winkelbeleving van de klant te ondersteunen. Daarnaast fungeerden de schermen als fulfillment station, waarbij winkelmedewerkers orders konden inpakken en versturen zodra ze daarvoor een melding kregen van het scherm. Verzendlabels, voormeldingen en klantcommunicatie werden automatisch afgehandeld op de achtergrond.

Onze experts:

Expertise:

Onze partners:

Stories:

Drie trends in b2b e-commerce vanaf 2021  

Op basis van de vragen die onze bureaus passeren, voorzien wij de volgende b2b e-commerce trends.

Wat is het resultaat?

Het digital operations platform heeft JOG-Group ongelimiteerde kansen geboden voor groei en optimalisaties. Na Jeans Centre is ook Garcia, het fashion brand van de groep, op dit platform gaan werken. Hierdoor is er een uniform systeem binnen de groep ontstaan, waarbij teams over de bedrijven heen op groepsniveau konden samenwerken.

Het DOP speelde een centrale rol in het voorraadbeheer en de orderstromen, wat het relatief eenvoudig maakte om op verschillende marketplaces te gaan verkopen. Het stuurde magazijnen en logistieke dienstverleners centraal aan, waardoor alle orderstromen én retourstromen als één enkele stroom konden worden verwerkt. Deze optimalisatie heeft onder andere geleid tot een verlaging van de cash returns en minder frictie in de processen.

Het aanbieden van een nieuw saleskanaal in de winkels heeft bijgedragen aan een structurele groei van de digitale omzet van JOG. Door de totale beschikbare voorraad te ontsluiten, is er een serieuze conversieverhoging in de digitale kanalen gerealiseerd en zijn de operationele kosten verlaagd door het optimaliseren van de processen voor het Retail Unity DOP. Dankzij het gekozen landschap van SCAPE is er de gewenste flexibiliteit om in te spelen op de veranderende klantwensen van vandaag en morgen.

Wie werkten er aan mee?

SCAPE was samen met het JOG-team verantwoordelijk voor de strategische planning, architectuur, projectmanagement en doorontwikkeling.

In Retail Unity vonden we zowel de softwareleverancier van het DOP als de implementatiepartner. Daarnaast hadden we een nauwe samenwerking met SRS, de leveranciers van de POS en kassasoftware binnen de JOG-Group. Voor het aansluiten van de organisatie op de platformen van Bol.com, Otto en Amazon was Channel Engine als marketplace integrator nauw betrokken. De JOG-webshops draaiden op de software van CommerceTools en Cloudsuite.

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.