Case:

JOG Group

|

jeanscentre.nl | wearegarcia.com

Focus op de kracht van de eigen organisatie

Eén centraal platform voor digital operations

De JOG-Group is de holding achter moderetailer Jeans Centre, Fashion brand Garcia en bijbehorende outletketen Garcia outlets. Binnen de group wordt er fashion gecreëerd en geproduceerd vanuit Garcia, verkocht aan retailers via B2B-kanalen en direct verkocht aan de klant via Jeans Centre winkels, Outlet winkels, websites en marketplaces. Een compleet eigen fashion ecosysteem dat bestaat sinds de jaren ‘70 en zich gedurende de jaren bewezen heeft.

Wat werd ons gevraagd?

De initiële reis met betrekking tot e-commerce begon vanuit Jeans Centre. Als een van grootste moderetailketens van ons land werd er geconstateerd dat het gedrag van de klant veranderde. Waar er voorheen 100% in de fysieke winkels werd gekocht, groeide het online aandeel in de fashionbranche gestaag. Vanzelfsprekend werd er op deze klantbehoefte ingespeeld door ook de stap naar digitaal verkopen te maken.

Het opstarten van het digitale kanaal werd ingestoken vanuit pragmatisme. Het opzetten van eigen e-commerce voorraad binnen het magazijn en het leveren van orders uit deze voorraad. Dit leidde ertoe dat er altijd te weinig was van de items die goed verkochten, omdat de meeste voorraad hiervan in de winkels aanwezig was en deze voorraad niet waren aangesloten. De grote wens was daarom om de totale voorraad te ontsluiten.

Het ontsluiten van de totale voorraad betekende dat er voor ongeveer 100 Jeans Centre verkooppunten een systeem moest komen om orders af te handelen. Daarnaast was er de wens om vanuit de winkels orders te plaatsen, om nee-verkoop tegen te gaan. In een markt waar het steeds moeilijker wordt om überhaupt mensen in de winkels te krijgen, is het extra  belangrijk om dan juist de conversie te consolideren of zelfs te laten groeien.

Wat was ons advies?

Er is gekozen om Retail Unity software in te zetten als digital operations platform (DOP).  Door de integratie met het POS en ERP werd het mogelijk om de volledige voorraad overal te verkopen, zowel online als offline. Dit betekende een direct forse uitbreiding van het beschikbare assortiment over alle kanalen heen.

Dit zorgde er ook voor dat het mogelijk werd om vanuit de winkels te gaan verkopen via 42-inch schermen. Naast sales applicatie deden deze schermen dienst als narrowcasting systeem. Bij het niet gebruiken spelen de schermen dan slideshows of video’s af die de winkelbeleving van de klant ondersteunen. Ook functioneerden deze schermen als fulfillment station. Zodra er orders te versturen waren voor de betreffende winkel geeft het scherm een alert en kon de winkelmedewerker de order inpakken en versturen. Verzendlabels, voormeldingen en klantcommunicatie werden op de achtergrond afgehandeld.

Onze experts:

Expertise:

Onze partners:

Stories:

Drie trends in b2b e-commerce vanaf 2021  

Op basis van de vragen die onze bureaus passeren, voorzien wij de volgende b2b e-commerce trends.

Wat is het resultaat?

Het resultaat van het neerzetten van het digital operations platform dat ongelimiteerde kansen gaf tot groei en optimalisaties. Na Jeans Centre is ook Garcia, het fashionbrand van de JOG-Group, via dit platform gaan werken. Hierdoor is er een uniform systeem binnen de groep gerealiseerd waarbij teams over de bedrijven heen op groepsniveau konden gaan werken.

De centrale rol van het DOP in voorraadbeheer en orderstromen betekende dat het relatief simpel werd om op de verschillende marketplaces te gaan verkopen. Ook stuurde het DOP magazijnen en logistieke dienstverleners centraal aan. Hierdoor werd het mogelijk om alle orderstromen én retourstromen als een enkele stroom te verwerken. Deze optimalisatie leidde onder meer tot een verlaging van de cash returns en minder frictie in de processen.

In het algemeen leidde het aanbieden van een nieuw saleskanaal in de winkels tot een structurele bijdrage aan de digitale omzet van JOG. Het ontsluiten van de totale beschikbare voorraad bracht een serieuze conversieverhoging teweeg in de digitale kanalen en mondde bij het optimaliseren van de processen voor het Retail Unity DOP uit tot lagere operationele kosten. Daarnaast zorgde SCAPE met deze gekozen landschap voor de gewenste flexibiliteit om in te spelen op de hernieuwde klantwensen. Vandaag, maar ook op toekomstige veranderingen waarvan we nog niet eens weten of en wanneer ze gaan komen.

Wie werkten er aan mee?

SCAPE was samen met het JOG-team verantwoordelijk voor de strategische planning, architectuur, projectmanagement en doorontwikkeling.

In Retail Unity vonden we zowel de softwareleverancier van het DOP als de implementatiepartner. Daarnaast hadden we een nauwe samenwerking met SRS, de leveranciers van de POS en kassasoftware binnen de JOG-Group. Voor het aansluiten van de organisatie op de platformen van Bol.com, Otto en Amazon was Channel Engine als marketplace integrator nauw betrokken. De JOG-webshops draaiden op de software van CommerceTools en Cloudsuite.

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.