Partner of rb2

Case:

EKI

|

EKI.NL

Kunststof en rubber op maat

Voor iedere situatie een oplossing.

EKI creëert op maat gemaakte rubber- en schuimproducten voor diverse industrieën, bouwbedrijven en groothandels. Doordat EKI alle productie zelf in eigen beheer heeft, is het in staat om b2b-klanten volledig met maatwerk te bedienen. Producten van EKI worden door heel Europa gebruikt en gewaardeerd.

Wat werd ons gevraagd?

EKI maakt rubber- en schuimproducten in elke vorm die je maar kunt bedenken en levert ook maatwerk, zelfs in kleine oplages. Er is veel vraag naar de mogelijkheid om zelf online te bestellen, dus willen we het verkoopteam voorzien van de juiste tools om klanten nog beter te helpen. Maar hoe zetten we de specifieke wensen van zakelijke klanten om in een echte bestelling? Hoe zorgen we ervoor dat b2b klanten gemakkelijk zelf hun gewenste product kunnen samenstellen en bestellen, zonder dat een medewerker hoeft te helpen? Kortom, hoe bouwen we een online bestelplatform dat zowel bestaande als nieuwe klanten in binnen- en buitenland met open armen ontvangen?

Wat was ons advies?

EKI had een zelf-ontwikkeld ERP-systeem dat al 30 jaar meeging, maar niet langer voldeed aan de groeiambities van het bedrijf. SCAPE ging op zoek naar een geschikte b2b e-commerce oplossing die wel kon meegroeien, ook in het buitenland. Hierbij was het cruciaal om de specifieke customer journey in deze branche goed te begrijpen. Daarom begonnen we met het opstellen van persona’s op basis van klantbezoeken en bestaande gegevens.

Door de visualisatie van deze klantreizen kregen we een aantal unieke inzichten. Dit gold ook voor de medewerkerspersona’s die we hebben meegenomen om een optimale aansluiting met het EKI-team te waarborgen. Deze inzichten leidden tot de keuze voor het Magento-platform. Nadat we alle functionele eisen hadden geïnventariseerd, startten we een verkort RFP-traject binnen ons netwerk van implementatiepartners.

Omdat de configurator zeer complex is, was het een uitdaging om deze zo eenvoudig mogelijk te laten werken voor de klant. Daarom hebben we actief gezocht naar een partij die ons hierbij kon helpen. Het was onze wens om de configurator los van Magento te ontwikkelen, zodat deze in de toekomst ook voor andere toepassingen geïntegreerd kan worden. Zie het als een losstaande module waarmee het product zowel door de klant als het interne verkoopteam kan worden besteld. Deze module bestond nog niet in de markt. De orderinformatie wordt ook opgeslagen in een nieuw ERP-systeem, waardoor er een 360-view op klantdata ontstaat en de productiestromen worden aangestuurd.

Onze experts:

Expertise:

Onze partners:

Stories:

Drie trends in b2b e-commerce vanaf 2021  

Op basis van de vragen die onze bureaus passeren, voorzien wij de volgende b2b e-commerce trends.

Wat is het resultaat?

E-commerce

Een compleet nieuw ontwikkelde huisstijl en design én een op Magento gebaseerde b2b e-commerce omgeving, die om de mogelijkheden van de veelzijdige productconfigurator heen gebouwd is.

Als kroon op ons werk heeft EKI de Shopping Award B2B 2021 gewonnen!

Product configurator

We hebben een configurator ontwikkeld die aan de voorkant voor de klant makkelijk in gebruik is, terwijl er aan de achterzijde op een hoog tempo berekeningen worden gemaakt. Een reeks slimme algoritmes geeft de gebruiker vrijwel direct een prijscalculatie.

De oplossing is schaalbaar en herbruikbaar, voor bijvoorbeeld gebruik in de bouwmarkt of op de tablet van een sales agent.

ERP & CRM

Voor vervanging van het ERP-systeem is gekozen om te werken met Odoo. Odoo is geïntegreerd met Magento en de product configurator, waardoor klant-, product-, prijs- en ordergegevens naadloos in het systeem worden ingelezen.

Bovendien zorgt dit ervoor dat de medewerkers op de verkoop binnendienst een completer beeld van de klant krijgen, waardoor zij een nog betere klantervaring kunnen bieden.

Wie werkten er aan mee?

Samen met EKI heeft rb2 een Product Backlog met taken die gedaan meoten worden om tot een eerste versie van de gewenste oplossing (een MVP, of minimal viable product) te komen. We hebben met het team van EKI een aantal sessies gehouden waarin we op het whiteboard complexe berekeningen hebben uitgewerkt. Vervolgens hebben we de uitkomsten voorgelegd aan de betrokken partijen om zeker te zijn dat we op de goede weg zaten. Na een eerste testronde zijn we aan de slag gegaan en hebben we sprint na sprint gewerkt, in nauw overleg met de product owner van EKI.

Door regelmatig feedback te vragen en deze snel te verwerken, konden we snel bijsturen en zo de perfecte MVP samenstellen. Zevenmijls heeft ervoor gezorgd dat er een compleet nieuwe huisstijl is ontworpen, die het design van de site mogelijk maakte. MarketingKarwei zorgt voor de online marketing, met een focus op SEO.

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.