Case:

EKI

|

EKI.NL

Kunststof en rubber op maat

Voor iedere situatie een oplossing.

EKI verwerkt rubber en schuim tot gewenste vormen voor industrie, bouw en groothandels. Omdat het als fabrikant de volledige productie in eigen beheer heeft, is EKI in staat om b2b-klanten volledig maatwerk te bieden. Producten van EKI vinden hun weg door heel Europa.

Wat werd ons gevraagd?

Voor elke denkbare vorm maakt EKI rubber- en schuimproducten. Daarnaast levert het maatwerk tot in minimale oplages. Omdat er een sterke behoefte bestaat vanuit de markt om zelf bestellingen online te kunnen aangeven, is het belangrijk om de sales binnendienst van de juiste tools te voorzien om klanten nog beter te kunnen ondersteunen. Maar hoe vertaal je de specifieke wensen van een b2b-klant naar een daadwerkelijke order? Hoe zorg je ervoor dat klanten makkelijk zelf hun gewenste product kunnen configureren en bestellen, zonder tussenkomst van een medewerker? Kortom, hoe zet je een online orderportaal op die bestaande en nieuwe klanten gaan omarmen in binnen- en buitenland? 

Wat was ons advies?

Vervanging van een 30 jaar oude inhouse ontwikkeld ERP-systeem die door de groeiambities van EKI niet mee kan komen. SCAPE ging op zoek naar een passende b2b e-commerce oplossing die met de expansie meegroeit, ook naar het buitenland. Hierbij was het van belang dat de klantreis – vrij branche specifiek – tot zijn recht komt. Daarom begonnen we met het opstellen van persona’s aan de hand van klantbezoeken en bestaande gegevens.

Vanuit de visualisatie van deze klantreizen ontstonden een aantal unieke inzichten. Dat gold ook voor de meegenomen medewerker persona’s, om zo een aansluiting met het EKI-team te optimaliseren. Deze inzichten hebben geleid tot de inzet van het Magento-platform. Na de inventarisatie van alle functionele eisen, zijn we een verkort RFP-traject gestart binnen ons netwerk aan implementatiepartners.

Omdat de configurator een enorme complexiteit met zich meebrengt en het juist de uitdaging was om de klant een eenvoudig product configurator te laten zien, zijn wij actief op zoek gegaan naar een partij die ons hierbij kon helpen. Het was onze wens om de configurator los van Magento te ontwikkelen, zodat deze in de toekomst ook voor andere toepassingen geïntegreerd kan worden. Zie het als een losstaande module, waarmee het product zowel door de klant als door het interne verkoopteam kan worden besteld. Deze module bestond nog niet in de markt. Deze orderinformatie zou ook moeten worden opgeslagen in een nieuw ERP-systeem, waarbij er een 360-view op klantdata ontstaat en de productiestromen worden aangestuurd.

Onze experts:

Expertise:

Onze partners:

Stories:

Drie trends in b2b e-commerce vanaf 2021  

Op basis van de vragen die onze bureaus passeren, voorzien wij de volgende b2b e-commerce trends.

Wat is het resultaat?

E-commerce

Een compleet nieuw ontwikkelde huisstijl en design en op Magento gebaseerde b2b e-commerce omgeving, die om de mogelijkheden van de productconfigurator heen gebouwd is.

Als kroon op ons werk heeft EKI de Shopping Award B2B 2021 gewonnen.


Product configurator

We hebben een configurator ontwikkeld die aan de voorkant voor de klant makkelijk in gebruik is, terwijl er aan de achterzijde op een hoog tempo berekeningen worden gemaakt. Een reeks slimme algoritmes geeft de gebruiker vrijwel direct een prijscalculatie.

De oplossing is schaalbaar en herbruikbaar, voor bijvoorbeeld gebruik in de bouwmarkt of op de tablet van een sales agent.

ERP & CRM

Voor vervanging van het ERP-systeem is gekozen om te werken met Odoo. Odoo is geïntegreerd met Magento en de product configurator, waardoor klant-, product-, prijs- en ordergegevens naadloos in het systeem worden ingelezen.

Daarnaast geeft het de verkoop binnendienst medewerker een integrale kijk op de klant en kan een nog betere klantervaring worden geboden.

Wie werkten er aan mee?

Samen met EKI heeft rb2 een Product Backlog gedefinieerd voor een eerste MVP. In een paar refinement sessies hebben we complexe calculaties op ons whiteboard getekend, om vervolgens te valideren met de stakeholders vanuit EKI. Na een eerste spike zijn we aan de slag gegaan. Sprint voor sprint, in nauw contact met de product owner van EKI.

Door de feedbackloop zo kort te houden, konden we snel bijsturen om zo de ideale MVP samen te stellen. Zevenmijls heeft ervoor gezorgd dat er een compleet nieuwe huisstijl is ontworpen, die aan de basis heeft gestaan voor het design van de site. MarketingKarwei zorgt voor de online marketing, met een focus op SEO.

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.