Scape Expertise

Subscription Commerce

Nieuwe verdienmodellen bieden kansen.

Nieuwe abonnementsvormen veranderen de manier waarop de online wereld denkt en werkt. Subscription commerce is zoiets. Als jij jouw klant iedere maand een product of dienst kunt verkopen, dan kun je dit abonnement op termijn mogelijk opbouwen tot een sterk verdienmodel. Zeker in deze onzekere tijden is het een strategie om te overwegen, het kan maar zo zijn dat juist deze nieuwe vorm van klandizie de continuïteit van je bedrijf garandeert. Een creatieve ondernemer kan vrijwel overal een subscription commerce-toepassing op bedenken.

Denk aan wc-papier of vuilniszakken. Dat wil je gewoon in huis hebben, dus een abonnement klinkt logisch. En ook sokken en t-shirts lenen zich er goed voor. Een abonnement op artikelen die je eens per kwartaal of halfjaar vervangt is wat moeilijker, maar kledingboxen hebben aangetoond dat het kan. En met een langere levensduur ga je gewoon een huurcontract aan. Een fiets, tv of wasmachine voor één of enkele tientjes per maand. Voor mensen die zijn opgegroeid met het idee van een eenmalige aanschaf klinkt dat misschien nog gek, maar wij verwachten dat het hier uiteindelijk wel naartoe gaat. In b2c en b2b bieden abonnementen consumenten en eindgebruikers meer flexibiliteit en minder kosten vooraf. Minder risico, dus. Tegelijkertijd stellen doorlopende abonnementen bedrijven in staat om langere en betere relaties met hun klanten op te bouwen. Abonnementen bestaan al jaren, maar in e-commerce breekt dit concept via subscription commerce de laatste tijd pas écht door. Bedrijven met een subscription commerce-model blijken in opkomst en bijzonder sterk te worden gewaardeerd. We lichten er een paar voor je uit:

Onder andere Amazon, Albert Heijn en Zalando hebben aangetoond dat dit serieuze businessvormen aan kan nemen. Want online is verkopen voor een groot deel te automatiseren. Dat maakt het schaalbaar. Subscription commerce lost ook het ‘probleem’ op van het vinden en terugwinnen van klanten. Hierdoor hoeft er geen enkele rem meer te bestaan op de groei van de onderneming.

Bedrijven die diensten of digitale content aanbieden – denk aan Netflix en Spotify – kunnen natuurlijk extra snel handelen, omdat ze niet telkens artikelen hoeven te versturen. Maar ook de verkoop van producten kent interessante voorbeelden. Kijk naar grote spelers als HelloFresh of de Dollar Shave Club, die laten zien dat een abonnementsmodel met dagelijkse artikelen (boodschappen en scheermesjes) zeker levensvatbaar is. Of Philips die opzetborstels voor haar elektrische tandenborstels verkoopt. Miele investeert in IoT en heeft een programma uitgedacht voor hun Connected Oven Services, waardoor de consument nieuwe recepten kan afnemen en de oven zich automatisch instelt op de gestelde waarden. Maar ook in b2b vinden we vaker de toepassing van subscription-modellen. Zo heeft DAF Trucks Connected Services en een IOT-strategie geïmplementeerd. Vlooteigenaren hebben nu de volledige controle over de verbonden diensten die ze per voertuig willen inschakelen en worden dienovereenkomstig gefactureerd.

Sparren over Subscription Commerce

Klinkt een abonnement op een wasmachine, lamp of douchecabine vreemd in de oren? Het is vandaag de dag zeker niet gangbaar onder consumenten om producten te huren. Maar kijk eens naar je eigen situatie. Je voelt je misschien eigenaar van een onderneming, maar is je e-commerce software, boekhoudprogramma, domeinnaam en magazijn eigenlijk van jezelf? Als je alles huurt en periodiek betaalt, dan is de denkwijze dat consumenten in de toekomst ook steeds meer naar dit model gaan, misschien helemaal niet zo gek?

Hebben we je getriggerd en wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Laten we dan samen de haalbaarheid van subscription commerce-modellen bekijken. Bij SCAPE zit je met de juiste specialisten om de tafel.

Meer deelgebieden:

Oplossingen op maat

Order Management Systeem

E-commerce

CRM en Loyalty

Optimaliseren

Onze experts:

Relevante cases:

Het lijkt erop dat we niet kunnen vinden wat u zoekt.

Onze partners:

Stories:

Podcast header Saartje de Wit

Strategie binnen e-mail marketing

Luister de podcast van Saartje over e-mail marketing strategie en hoe je die op een slimme manier opzet. 

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.