Scape Expertise

Subscription Commerce

Nieuwe verdienmodellen nemen een vlucht.

Nieuwe abonnementsvormen geven een andere vorm aan de manier waarop de wereld denkt en werkt. Subscription commerce is zo’n nieuwe vorm: hierbij draait het om het winstmodel. Als jij jouw klant iedere maand een product of dienst kunt verkopen, dan kun je dit abonnement op termijn mogelijk opbouwen tot een sterk verdienmodel. Zeker in deze onzekere tijden is het een strategie om te overwegen. Een creatieve ondernemer kan vrijwel overal een subscription commerce-toepassing op bedenken.

Denk aan wc-papier of vuilniszakken. Die wil je regelmatig in huis, dus een abonnement klinkt logisch. En ook sokken en t-shirts lenen zich er goed voor. Een abonnement op artikelen die je eens per kwartaal of halfjaar vervangt is wat moeilijker, maar kledingboxen hebben aangetoond dat het kan. En met een langere levensduur ga je gewoon een huurcontract aan. Een fiets, tv of wasmachine voor één of enkele tientjes per maand. Voor mensen die zijn opgegroeid met het idee van een eenmalige aanschaf klinkt dat misschien nog gek, maar experts verwachten dat het hier uiteindelijk wel naartoe gaat. In b2c en b2b bieden abonnementen consumenten en eindgebruikers meer flexibiliteit en minder kosten vooraf. Tegelijkertijd stellen doorlopende abonnementen bedrijven in staat om meer boeiende en lonende relaties met hun klanten op te bouwen. Abonnementen bestaan al jaren, maar in e-commerce breekt dit concept via subscription commerce de afgelopen jaren pas écht door. Bedrijven met een subscription commerce-model blijken in opkomst en bijzonder sterk te worden gewaardeerd.

Bol.com, Coolblue.nl of Zalando hebben aangetoond dat dit serieuze businessvormen aan kan nemen. Want online is verkopen voor een groot deel te automatiseren. Dat maakt het schaalbaar. Subscription commerce lost ook het probleem op van het vinden en terughalen van klanten. Hierdoor hoeft er geen enkele rem meer te bestaan op de groei van de onderneming.

Bedrijven die diensten of digitale content aanbieden – denk aan Netflix en Spotify – kunnen natuurlijk bijzonder sterk opschalen, omdat ze niet telkens artikelen hoeven te versturen. Maar ook de verkoop van producten kent interessante voorbeelden. Kijk naar grote spelers als Hellofresh of de Dollar Shave Club, die laten zien dat een abonnementsmodel met dagelijkse artikelen (boodschappen en scheermesjes) zeker levensvatbaar is. Of Philips die opzetborstels voor haar elektrische tandenborstels verkoopt. Miele investeert in IOT en heeft een programma uitgedacht voor hun Connected Oven Services, waardoor de consument nieuwe recepten kan afnemen en de oven zich automatisch instelt op de gestelde waarden. Maar ook in b2b vinden we vaker de toepassing van subscription-modellen. Zo heeft DAF Trucks Connected Services en een IOT-strategie geïmplementeerd. Vlooteigenaren hebben nu de volledige controle over de verbonden diensten die ze per voertuig willen inschakelen en worden dienovereenkomstig gefactureerd.

Sparren over Subscription Commerce

Klinkt een abonnement op een wasmachine, lamp of douchecabine vreemd in de oren? Het is vandaag de dag zeker niet gangbaar onder consumenten om producten te huren. Maar kijk eens naar je eigen situatie. Je voelt je misschien eigenaar van een onderneming, maar is je e-commerce software, boekhoudprogramma, domeinnaam en magazijn eigenlijk van jezelf? Als je alles huurt en periodiek betaalt, dan is de denkwijze dat consumenten in de toekomst ook steeds meer naar dit model gaan, misschien helemaal niet zo gek?

Hebben we je getriggerd en ben je geïnteresseerd om te sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Laten we dan samen de haalbaarheid van subscription commerce-modellen bekijken. Bij SCAPE zit je met de juiste specialisten om de tafel.

Meer deelgebieden:

Digital Operations Platform

E-commerce

Loyalty

Optimization

Greenfield

Onze experts:

Relevante cases:

Welkoop

On- en offline klanten verbinden. Opschalen teams en klanten helpen bij het maken van online keuzes.

Onze partners:

Stories:

Strategie binnen e-mail marketing

Luister de podcast van Saartje over e-mail marketing strategie en hoe je die op een slimme manier opzet. 

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.