Partner of rb2

Story

Drie trends in b2b e-commerce

Drie trends in b2b e-commerce vanaf 2021  

Zakelijke inkopers kunnen steeds vaker online terecht bij hun leveranciers. B2b-bedrijven schakelen ons ook meer en meer in bij het ontwikkelen en optimaliseren van hun e-commerce oplossingen. Op basis van de vragen die onze bureaus passeren, voorzien wij de volgende b2b e-commerce trends vanaf 2021. 

1. Onder druk van geavanceerde consumentenplatforms en toenemende digitale vaardigheden versnelt de innovatie van b2b e-commerce 

Er is steeds meer vraag naar b2b e-commerceoplossingen, vooral gericht op efficiëntie en optimalisatie van processen, zoals orderverwerking, offerte-aanvragen of inzage in facturen. De digitalisering van dit soort functionaliteiten is al vanzelfsprekend bij  Consumenten zijn gewend dat ze voor hun dagelijkse leven allerlei zaken eenvoudig digitaal kunnen bestellen of afnemen en verwachten dat in toenemende mate ook van de webshops die zij bezoeken als zij aan het werk zijn. Daar komt bij dat de digitale vaardigheden van de arbeidsbevolking met iedere nieuwe lichting toenemen, met alle bijkomende verwachtingen van dien.  

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel bleek dat digitalisering voor alle generaties steeds normaler wordt. Het is voor veel mensen onvoorstelbaar als je niet online kunt bestellen, dat een webshop ‘dicht’ is of als het weken duurt voor ze een offerte krijgen. Met deze kennis in het achterhoofd is het voor b2b-organisaties met e-commerce ambities raadzaam om de kritische consument in het achterhoofd te houden bij de inrichting en optimalisatie van een eigen platform.

2. Marketplaces worden het alternatief voor webshops  

De kleine, ‘mainstream’ webshop zal het naar verwachting verliezen van winkels als Bol.com en Conrad. Ook de populariteit van winkels als AliExpress en de komst van Amazon naar Nederland benadelen de relevantie van een eigen webshops en voorraad. We zien steeds vaker dat dit soort grote partijen marketplaces faciliteren, waarbij zij een aanbod van producten uit eigen voorraad combineren met die van derden. Omdat bekende webshops profiteren van hun naamsbekendheid en hun uitgebreide resources, wordt het voor derde partijen steeds minder lucratief om ook een eigen webshop te onderhouden. Steeds vaker wordt er ook gebruik gemaakt van drop shipments, waarbij websitebezoekers aan de voorkant bestellen uit één online catalogus met producten van verschillende onderliggende partijen. Omdat de onderliggende partijen direct kunnen leveren, blijft het logistieke proces zo efficiënt en eenvoudig mogelijk.  
 
We zien in veel gevallen dat het organisatorisch en financieel veel aantrekkelijker is om een marketplace in te richten in plaats van een webshop. We verwachten dat dit jaar leveranciers in deze vorm veel vaker hun krachten zullen bundelen met grote partijen, of met elkaar. Het loont voor veel bedrijven om op deze trend te anticiperen en (opnieuw) de afweging te maken tussen een marketplace of webshop.  

3. Zakelijke klanten verwachten ondersteuning van nieuwe(re) verkoopkanalen en optimale personalisatie 

Van e-commerceplatformenwordt tegenwoordig verwacht dat ze op meerdere manieren toegankelijk zijn. Via een desktopbrowser en mobiele versie van de webshop bijvoorbeeld. Steeds vaker komen er daarnaast ook nieuwe(re) verkoopkanalen voorbij, zoals Instagram en  Organisaties die in deze trends mee willen gaan, krijgen te maken met nieuwe vraagstukken voor de onderliggende infrastructuur en processen. Flexibiliteit is dan essentieel. Om dit te kunnen realiseren, zien we onder andere de toenemende vraag naar headless CMS-systemen, waarbij de front-end en back-end los van elkaar opereren. Dat betekent dat de voorkant van de website, die de bezoekers zien, en de  achtergrondprocessen onafhankelijk van elkaar gewijzigd kunnen worden. Een dergelijke inrichting maakt het makkelijker en vaak sneller om de infrastructuur of processen aan te passen. Het is bij het realiseren van zakelijke e-commerceplatformen daarom steeds belangrijker om enerzijds na te gaan welke verkoopkanalen nu belangrijk zijn voor klanten en tegelijkertijd rekening te houden met de opkomst van nieuwe kanalen.   

In dit decennium zal ook personalisatie extra belangrijk worden. We zien dat zakelijke gebruikers relevante content en een relevant aanbod verwachten, zoals dat ook al vaak bij consumentenplatforms wordt gefaciliteerd. De zoekfunctie en het klikgedrag spelen daarbij een belangrijke rol om het profiel en de behoefte van bezoekers te bepalen. In het b2b-landschap zal dit vooral de vraag voor de ondersteuning van searchandising aanjagen, waarbij de getoonde ‘merchandise’ wordt afgestemd op de ‘search’.  

Succes hangt nauw samen met de steeds hogere verwachtingen van klanten en de noodzaak voor flexibiliteit. Bedrijven met b2b e-commerce ambities doen er goed aan om te kijken hoe zij hun resources en processen zo kunnen inrichten dat zij hier nu en in de toekomst aan kunnen voldoen. 

Onze experts:

Onze partners:

Relevante cases:

EKI rubber en foam

EKI

Kunststof en rubber op maat voor industrie, bouw en groothandels. Voor iedere situatie de juiste digitale oplossing.

JOG Group

Focus op de kracht van de eigen organisatie. Eén centraal platform voor digital operations met ongelimiteerde kansen voor groei.