Story
Wat is er écht nodig om succesvol te worden in e-commerce? Aan welke randvoorwaarden moet je voldoen en waar moet je op inzetten om ook in 2024 te blijven groeien? Hier delen wij de top 3 van expertises die het verschil voor jou gaan maken.
De mens en niet de systemen staan centraal in e-commerce. Zonder klant geen cent. Een strategie met customer intimacy als speerpunt betekent dat je onderneemt vanuit de klantbehoefte, en dat je erachter komt waar, wanneer, wat en hoe deze van je nodig heeft. En dat vervolgens ook geeft! Je kunt zo persoonlijk en specifiek benaderen dat het voelt alsof je een band met elkaar opbouwt.
Customer intimacy brengt verschillende expertises samen:
Customer intimacy is de sleutel naar een gezond business model met zowel online als offline terugkerende klanten, die een band met je opbouwen, zich onderdeel van jouw merk voelen en die je ook ongevraagd aanbevelen. Met de verschillende partners van SCAPE kunnen we een strategie maken en uitvoeren die ook jouw bedrijf dichterbij de klant brengt.
Misschien vraag je je af waarom ‘het hebben van een goed e-commerce platform’ niet op 1 staat in deze lijst. Toch kiezen wij voor het OMS als meest cruciale expertise die jouw online succes maakt of breekt. Het bij elkaar brengen van alle systemen en processen, dat is wat een OMS (of DOP: digital operations platform) doet.
In de wereld van de consument krijg je zelden een tweede kans. Zelfs als je webwinkel de aller beste, -snelste ervaring biedt, is het de handling rondom je order die voor een groot deel bepaalt hoe blij je klant gaat zijn. Eigenlijk zou die klant helemaal niets van moeten merken van welk warehouse zijn bestelling komt, welke leverancier erbij betrokken is, hoe de order financiën worden geregeld of welke processen er bij een return in gang worden gezet.
Lees hier meer over hoe een solide OMS jou een digitale voorsprong geeft.
Het kiezen van het juiste platform is één ding. Er zijn veel systemen, die allemaal pretenderen dat zij de beste keus zijn. Maar de een zal beter bij jou passen dan de ander, dus hoe maak je de juiste afweging? Dat begint met heel goed weten wat je wil bereiken. Dat begint nog niet functioneel: “ik wil een Magento shop” zou geen doel op zich moeten zijn. “Ik wil Europa-breed ondernemen en daarbij door middel van een persoonlijk aanbod de loyaliteit en het gemiddelde orderbedrag opkrikken” komt al meer in de buurt. Dus eerst de strategische vragen: wat wil ik? Daaruit volgt de functionele vertaling, de requirements, die aangeven wat daarvoor nodig is. Vervolgens toets je die in de markt en bepaal je welke partij daar al standaard het beste aansluit, met zo min mogelijk maatwerk.
En toch vinden we de implementatie- of developmentpartner keuze veel belangrijker dan daadwerkelijk het platform. Het gaat er tenslotte om hóe je werkt, en uit ervaring kunnen wij zeggen dat met wie je dat samen doet gaat zorgen of jouw e-commerce projecten succesvol worden of niet. Daarom besteden wij in een selectietraject veel aandacht aan de persoonlijke klik tussen de bedrijven. Komt de visie overeen, ‘snappen’ ze elkaar in de gesprekken? Omdat we veel systemen en partijen al kennen, kunnen we wanneer we meer weten over wat jouw business én jouzelf drijft, snel met een shortlist aan mogelijke matches komen. Dat bespaart je kostbare tijd, tijd die je weer kunt steken in het uitdenken van je processen en commerciële mogelijkheden.