Partner of rb2

Case:

Xsensible

|

xsensible.nl

Een etalage voor klantenbinding

Van strategische doelstellingen naar uitvoerbare projecten

Xsensible is een Nederlands schoenenmerk voor de actieve levensgenieter en staat bekend om zijn Stretchwalker-modellen. De unieke zooltechnologie van deze schoenen zorgt ervoor dat het lichaam een correcte houding aanneemt. De voet wikkelt beter af en de druk wordt gelijkmatig verdeeld. Lopen wordt een comfortabele ervaring. En het mooie is, de modellen zien er ook nog modieus uit. Fashionable schoenen gekoppeld aan decennialang vakmanschap. 

Wat werd ons gevraagd?

Xsensible levert aan de winkelier en heeft geen eigen winkels. Een waardevol partnership met de winkelier staat dan ook voorop. Er is veel ervaring opgedaan met het bestaande b2b-ordersysteem, waarin winkeliers de voorverkopen kunnen ingeven en nabestellingen kunnen plaatsen. De uitdaging ligt ‘m er echter in om te weten wie de uiteindelijke gebruiker is van de schoenen, met als doel een sterkere eindklant relatie op te bouwen. De vraag stond centraal op welke wijze men een connectie zou kunnen bouwen met deze eindklant, waarbij er synergie ontstaat tussen de eindklant, de winkelier en Xsensible. Daarnaast was het belangrijk om de trends in de markt inzichtelijk te maken en te bepalen welke trends en initiatieven aansluiten bij de beoogde groei van Xsensible.

Wat was ons advies?

Na diverse interviewsessies te hebben gehouden met het team, winkeliers en eindklanten, presenteerden we een praktische roadmap waarbij ‘data’ een fundamenteel en repeterend onderdeel is geworden. Het huidige xsensible.com domein was gericht op de winkelier en minder op de consument. Een eerste quick win was om een nieuwsbrief te starten en consumenten zich te laten aanmelden. Ook hebben we de social media kanalen onder de loep genomen. Al snel bleek dat er een hoge engagement was met het merk. Het merendeel van de traffic is afkomstig van consumenten, maar zij voelen zich niet gezien op de oude site. Het advies was om te starten met het bouwen van een klantrelatie door het geven van content met een hoge engagement-waarde in ruil voor klantinzichten.

Website b2c

De roadmap bracht een aantal projecten naar voren, waarbij er een aantal parallel konden worden opgestart. Zoals een nieuwe online etalage waarbij de consument zich thuis voelt en de juiste keuze voor schoenen kan maken. Door het kiezen van de juiste tone of voice zouden bezoekers zich meer gezien voelen. Middels Google Analytics zijn er KPI’s bepaald waar nu op gemeten wordt, aangezien er geen e-commerce gedreven wordt. 

Loyaliteit en Community

Om klantdata te genereren en interactie te krijgen met de eindklant, is gestart met een loyaliteitssysteem. In de schoenendoos van de nieuwe Hiking-lijn bevindt zich een flyer met een QR-code. Wanneer deze door de eindgebruiker wordt gebruikt, landt men op de Xsensible Community pagina. Hier kan de schoen vervolgens worden geregistreerd, waardoor de klant extra privileges krijgt en kan sparen voor actieve belevenissen.

Nieuwsbrief

We hebben een freelance copywriter ingeschakeld en verantwoordelijk gemaakt voor het creëren van content voor onder meer de nieuwsbrief en voor op de socials Instagram en Facebook.

CRM

Er is voor Microsoft Dynamics gekozen als CRM-platform, waardoor we een holistisch beeld hebben kunnen maken van de winkelier. De verkoop buitendienst kan meer informatie verzamelen en dit documenteren in een systeem, waarbij de hele organisatie zicht heeft op de klant. Dit maakt de Customer Service efficiënter en klantgerichter.

Automatische order replenishment

Het hebben van de juiste producten op het juiste moment bij de juiste klant is een belangrijk spel. Met FashionCloud hebben we het automatisch herorderen van producten inegsteld. Wanneer bepaalde modellen niet meer voorradig zijn, wordt er automatisch een nabelstelling geplaatst in het systeem van Xsensbile, waarbij deze ook direct is terug te zien in het systeem van de klant. Een volgende stap is VMI (Vendor Managed Inventory) waarbij we een stap verdergaan en op basis van machine learning en AI een order suggestie doen bij de klant, waardoor de retailer altijd een actueel beschikbaar assortiment heeft. 

EDI

Voor het opzetten van een automatische orderflow van het verkoopsysteem van de retailer naar het merk binnen de Duitse markt, hebben wij samen met FashionUnited en Reflecta een volledige EDI opgezet. Hierdoor is het mogelijk om snel retailers aan te sluiten en zo efficiënt en correct bestellingen automatisch te plaatsen.

Onze experts:

Expertise:

Onze partners:

Stories:

B2B e-commerceplatform kiezen doe je zo

B2C e-commerce platformen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het digitale straatbeeld.

Wat is het resultaat?

Naast de diverse opgezette initiatieven hebben wij het interne marketing team meegenomen in alle veranderingen en de kennis en ervaringen weten te borgen bij het bestaande team. Dit maakt het mogelijk dat Xsensible zelf de oplossingen kan uitvoeren en meenemen in de marketing uitingen. Met de nieuwe b2c-propositie is Xsensible in staat om een relatie te bouwen met haar eindklanten, waarbij de retailer wordt geholpen om meer traffic te krijgen in de winkel.

Het merk heeft een nieuwe uitstraling online en biedt consumenten de mogelijkheid om meer te weten te komen over hun favoriete schoenen en over het merk.

Wie werkten er aan mee?

Zevenmijls voor het bepalen van het merk dna en de copy van alle teksten. rb2 voor het bouwen van het loyaliteitsprogramma. tritonX voor het Customer Data Platform en de schoenen-registratie. FashionCloud voor Orderwiter en voor het automatische replenishment bij winkeliers. Divide voor de bouw van het b2c-platform en J!-brand voor het design. FashionUnited voor het opzetten van EDI met name voor de Duitse markt en DynAsset voor de relalitatie van Dynamics als CRM. Tot slot Multiply voor de Google Analytics ondersteuning. Het bewijst maar weer dat je samen meer voor elkaar krijgt!

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.