B2B e-commerceplatform kiezen doe je zo
B2C e-commerce platformen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het digitale straatbeeld. En de strijd tussen de Bol.coms en de Amazons van deze wereld vindt niet alleen plaats aan de voorkant (de consument) maar ook zeker aan de achterkant (platformkeuze).
De ontwikkeling van B2B e-commerce proposities loopt achter op die van B2C platformen. Maar wat zeker is, is dat er nu een flinke inhaalslag wordt gemaakt. Dit betekent dat bedrijven, die hun e-commerce strategie willen vormgeven of versterken, geconfronteerd worden met een flink aantal uiteenlopende oplossingen, aanbieders en implementatiepartijen.
In deze blog leggen we uit wat de verschillende ontwikkelingsfases zijn van e-commerce platformen. Verder helpen we je bij het maken van de juiste keuzes als het gaat om platformen en implementatiepartners. En we leggen uit welke zaken ervoor kunnen zorgen dat jouw e-commerce platform de beoogde bedrijfsdoelen ondersteunt, nu en in de toekomst.
Voor veel bedrijven is de ontwikkeling van hun B2B e-commerce platform in fases op te delen. Mogelijk herken je je in één of meerdere van de volgende stappen:
Iedere volgende stap binnen de ontwikkeling van het B2B e-commerce platform levert, mits goed uitgevoerd, steeds betere bedrijfsresultaten op. Let er bij de keuze van het platform op dat je (organisatie) niet bij iedere stap gedwongen wordt te moeten investeren in een nieuw platform (replatforming noemen we dat bij rb2). De kosten van replatforming lopen vrijwel nooit synchroon met de omzet en zijn bedrijfsmatig daarom ook niet te verantwoorden. Dus is belangrijk om een platform te kiezen dat meerdere groeifases mee kan gaan, zij het tegen de nodige aanpassingskosten.
In stap 2 van het groeiproces van e-commerce streef je naar autonome groei van de kanalen. Ook als je niet focust op autonome groei, zal voortschrijdend inzicht ontstaan over hoe de resultaten te verbeteren. Immers, pas als je ‘live’ bent wordt duidelijk of de gebruikers – je klanten én je organisatie – echt blij worden van de e-commerce propositie. Planmatig verbeteringen kunnen aanbrengen in gebruiksvriendelijkheid is belangrijk voor het realiseren van autonome groei.