Partner of rb2

Story

Een CDP, wat is dat en heb ik het nodig?

Customer Data Platform (CDP), wat is dat?

Van je e-commerce platform tot aan je Facebook pagina, je klantenservice systeem en je emailtool: overal komt nuttige klantdata vandaan. Weet jij als ondernemer of marketeer waar wat staat? En aan welke gegevens je wat hebt voor het slimmer en gerichter targeten van je klant? In een Customer Data Platform staat het allemaal. Zo’n CDP is een goed doordacht en gebruiksvriendelijk systeem dat gegevens vergaart door met alle databronnen die je maar kunt bedenken te koppelen. Geautomatiseerd en via integraties die al gebouwd zijn, uiteraard.

Het doel van CDP en de waarde ervan

Het doel van een CDP is grofweg het structuren van alle beschikbare user data, waardoor je alles op één plek verzameld hebt en automatisch bruikbaar maakt voor zaken als geautomatiseerde marketing, het leveren van persoonlijke service en het doen van grondige analyses. Vervolgens kun je die personalisaties en geautomatiseerde marketing meestal ook maken en direct uitvoeren vanuit het CDP. Bijna alle CDP aanbieders die we kennen voorspellen een conversiestijging van tussen de 10 en 30% bij goed gebruik van het platform.

Klinkt goed, toch? Maar is het ook echt iets voor jou? Gaat het de kosten (variërend van ca. €500 tot €2000 per maand) ruimschoots opleveren en heb je er de juiste mensen voor? Laten we je op weg helpen met onderstaande 3 vragen om te bepalen of jij toe bent aan een CDP:

Customer Data Platform

1. Is jouw data overzichtelijk of juist versnipperd?

Weet jij al precies welke data je tot je beschikking hebt en waar het staat? Kun je dit alles combineren om steengoede relevante gepersonaliseerde campagnes te maken, én weet je deze data al super effectief te activeren en door te meten? Nou dan willen we graag van jou leren, want dat is bij veel organisaties niet hebt geval! (Of heb je gewoon al een CDP? 😉) Eigenlijk maakt het antwoord op deze 1e vraag niet eens zo uit, want ook als je nu perfect weet waar alles staat, zit de kracht van het CDP juist in het verbinden van deze data. Zo kun je nu, als je de basics al hebt, extra snel ROI behalen door gelijk in de optimalisatie van je (geautomatiseerde) marketing te duiken. Waar het vooral om gaat is dat je weet óf je data tot je beschikking hebt om het CDP te voeden. Data die je ook mag gebruiken dus, dat is key. Zo niet, duik in de voorwaarden voor datavergaring en ga snel aan de gang met het plaatsen van de juiste cookies, schrijven of aanpassen van consent teksten (en kijk wanneer je die opnieuw moet laten goedkeuren!) etc. Zonder data hebt je niets aan een CDP. Als organisatie heb je ongetwijfeld een schat aan informatie, bekijk nu of je die daadwerkelijk mag gebruiken. Als dat in orde is, kun je de stap naar het CDP overwegen.

2. Is het laaghangende fruit al opgegeten?

De basics van de digitale marketing, zoals het sturen van email nieuwsbrieven, Google advertenties, een social media presence en het doen van klantenservice op verschillende kanalen heb je waarschijnlijk onder de knie. Dat noemen we hier oneerbiedig het laaghangende fruit. Misschien zijn ook de begrippen retargeting, abandoned basket mails en personalisaties je niet vreemd, of staan die op je wishlist. Of je experimenteert zelfs al, bijvoorbeeld met A/B testen op de site of in de shop. Top! Want als je echt je eerste stappen in de online marketing nog moet zetten, of je hebt weinig website bezoekers of sales, dan is er nog zoveel te halen binnen je eigen systemen dat wij voorzichtig adviseren dat het nog wat te vroeg is voor de marketing automation machine die een CDP is.

Als je wel al zo ver bent, en nu wilt weten wat er nog verder kan om meer conversie en meer loyaliteit te behalen dan ben je klaar voor de volgende stap! Met een CDP kun je met dezelfde (of minder) effort maar dan vanuit één en hetzelfde systeem veel meer waardevolle informatie gebruiken om je campagnes te stroomlijnen en uit te breiden. Maak een complete funnel voor een nieuwe website bezoeker, waarin je beschrijft wat deze klant op welk moment te zien of te horen moet krijgen. Volledig geautomatiseerd: je hoeft niet langer actief elke dag op de ‘send email’ knop te drukken, of op persoonsniveau naar statistieken te kijken. In het CDP maak je segmenten gebaseerd op gebruikersgedrag, en als je een echt goed CDP hebt worden die segmenten zelfs automatisch aan je voorgesteld. Dat gaat tijd schelen, die je vervolgens weer kunt steken in nieuwe campagnes en personalisaties die bijdragen aan het doel van verbeterde conversie.

3. Hoe zit het met de interne motivatie en skills?

Veel van onze klanten hebben een klein of beginnend marketing team, waarbinnen mensen die al een poos binnen de organisatie werken zijn gegroeid naar deze rol. Erg waardevol, want zo is er veel organisatorische kennis binnen dit team beschikbaar. Vaak betekent het daarnaast dat de online marketing ervaring nog beperkt is. Ervaring met een Customer Data Platform is er zelden (al). En dat is allemaal geen enkel probleem. Het enige dat wij noodzakelijk achten, is het enthousiasme en de motivatie om nieuwe dingen te leren en structureel tijd te gaan besteden aan het leren kennen én inzetten van de mogelijkheden. En dat moet niet onderschat worden: een CDP is zo goed als de data die beschikbaar is, maar ook als de aandacht die erin gaat. Het mogen dan bijna allemaal toegankelijke systemen zijn: ze werken niet vanzelf. Als zowel motivatie als discipline en draagvlak om tijd te maken nog ontbreekt, dan is een CDP zonde van de investering (tenzij je het aan een bureau uitbesteedt uiteraard, maar geloof ons: dat is qua skillset niet nodig) en raden we af om hier nu mee verder te gaan. Dus ook voor het gebruiken van een CDP geldt: motivatie gaat boven skills!

Zullen we meekijken?

Twijfel je of een Customer Data Platform voor jullie toegevoegde waarde kan hebben, of weet je niet welke geschikt zou zijn voor jullie organisatie? Bij SCAPE hebben we veel ervaring met het selectieproces en kennen we de meeste systemen en partijen: we helpen je graag! Binnekort hebben we een ander artikel hierover voor je, getiteld: Een Customer Data Platform (CDP) kiezen: waar moet ik op letten?

Zullen we eens met je meekijken? Stuur een berichtje en we plannen iets in!

Onze experts:

Onze partners:

Relevante cases:

JOG Group

Focus op de kracht van de eigen organisatie. Eén centraal platform voor digital operations met ongelimiteerde kansen voor groei.

Coef Men

Van business case en platform selectie naar implementatie.