luister de podcast van Saartje

Praktische tips voor e-mail marketing

Podcast over E-mail marketing

Begin dit jaar werd Saartje door Chantal Bakker van de Miracle Marketing Podcast uitgenodigd voor een gesprek over e-mailmarketing. Bedrijven kennen het kanaal e-mailmarketing, maar hoe zet je die eerste stap en op welke manier bouw je dit verder uit? Ook is aan bod gekomen op welke manier bedrijven met een kleine database, hier tóch voordeel uit kunnen halen.

Van praktische tips, ervaringen, tot het opzetten van een e-mail marketing strategie.

Start van het gesprek

De vaste beginvraag van het interview waar Chantal altijd mee begint, is “Hoe ben jij in de marketing terecht gekomen en waar heeft je dat nu gebracht?”. Daarna volgt een vraag waarin Saartje zichzelf ook introduceert en op welke manier zij e-mailmarketeer is geworden.

Rode draad in het gesprek is dat hoe groot of klein je bedrijf ook is, of hoe groot of hoe klein je database is, je kunt altijd starten met het opbouwen van klantrelaties. Bij weinig nieuwsbriefinschrijvingen kun je denken aan hoe deze database te vergroten. En wanneer je niet tevreden bent over de open ratio’s van je e-mail, kun je denken aan het testen van de elementen in een e-mail. Een AB-test op je onderwerpregel, snippet of geeft je inzicht in klantvoorkeur en maken je e-mail en klantcommunicatie sterker.

De gouden tip voor e-mailmarketing

De gouden tip? Doen! Begin ergens. Begin met het verbeteren van je onderwerpregel, de content in je nieuwsbrief, het aantal contactmomenten en/of het opschonen van je database. Kijk welke groepen en segmenten je van elkaar kunt onderscheiden en ga hier gericht mee aan de slag.

Een vraag die altijd terugkomt voor de e-mailmarketeer is wat het beste moment van verzending is. Het geheim? Dat is er niet. Branches, verschillende klantsegmenten en de dag van de week kunnen het succes van je e-mail bepalen. Kijk voor de belangrijkste ratio’s op de DDMA Benchmark, leer ervan en kijk wat voor jouw branche de beste ratio’s en tijdstippen zijn.

Podcast volledig luisteren

Chantal Bakker neemt je in haar podcastserie mee in de wereld van Marketing, en ze gaat in gesprek met ervaren en succesvolle marketeers en ondernemers over hun specialisme en actuele ontwikkelingen & trends. E-mailmarketing blijft een interessant en uitdagend kanaal, wat je kan helpen in het uitbouwen van klantrelaties. Ook deze podcast staat vol praktische tips, tricks & tools en interessante weggevers die je als e-mailmarketeer en ondernemer niet mag missen.

Benieuwd naar het vervolg? In de podcast komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat maakt een campagne, een goede campagne?
  • Het aanbrengen van segmentatie: kijken naar relevantie voor de klant
  • Inspelen op de actualiteit met e-mail marketing
  • Bestaande klanten in plaats van nieuwe klanten als uitgangspunt
  • Sales genereren met een service boodschap
  • Lange & korte termijn strategie: de perfecte combinatie
  • Corporates & MKB: dezelfde uitdagingen, maar op een ander niveau
  • Dé perfecte software is voor ieder bedrijf anders
  • De ideale mailfrequentie
  • Prioritering in te verzenden e-mails
  • Het open percentage van mails: wanneer kun je tevreden zijn?

Onze experts:

Onze partners:

Relevante cases:

Welkoop

On- en offline klanten verbinden. Opschalen teams en klanten helpen bij het maken van online keuzes.