Story
Een webshop, Facebook, Analytics, klantenservice systeem en een CMS. Zomaar een greep uit de systemen van een e-commerce organisatie waarin heel veel nuttige informatie staat. Het koppelen van klantdata uit jullie (vele) IT systemen waardoor al alle gegevens en acties van een gebruiker worden gecombineerd en actionable worden: dat is grofweg wat elk CDP doet. Toch is het ene Customer Data Platform het andere niet.
Waarin zitten dan de verschillen tussen de CDP aanbieders, waar moet je op letten? We spreken veel partijen en helpen klanten in hun selectieproces. Daarbij letten we op een aantal zaken, zowel bij de klant als bij de mogelijke CDP partner. Zit jij in een zelfde soort traject? Hier zijn 3 belangrijkste zaken om op te letten voor en bij het selecteren van een CDP (customer data platform):
Vóórdat je besluit welk CDP je kiest, is het belangrijk dat je je doelen duidelijk hebt. Alleen dan kun je een gerichte keuze maken tussen de verschillende partijen zonder overweldigd te worden door alle verschillende mogelijkheden die een CDP biedt. En allereerst: alleen dan weet je zeker dat een CDP echt de juiste tool is voor jou op dit moment.
Je hebt gehoord dat de cookieless era eraan komt, dat je zelf first party data moet gaan verzamelen om effectieve marketing te blijven doen en goede service te verlenen. Natuurlijk doe je al je e-commerce en online marketing zaken al met een goed en vooraf bepaalde reden, een strategie. Hierin zou ook ruimte moeten zijn voor de vraag: hoe gaan we überhaupt om met customer data? Het antwoord hierop bestaat voor een deel uit de commerciële kansen, maar net zo goed als over hoe je omgaat met persoonsgegevens. De kwaliteit van je marketing efforts begint met de data die je erin stopt. Zorg dus dat je eerst weet wat je met je data wil, en verifieer vervolgens dat je dit ook mag. Wil je hierover meer lezen? In deze Story hebben we dit uitgebreider beschreven.
Een goed CDP combineert alle beschikbare data in een gebruiksvriendelijk platform, dat zowel voor technisch onderlegde medewerkers als voor minder ervaren rollen te begrijpen, gebruiken en te omarmen is. Maar werkbaarheid gaat verder dan gebruiksvriendelijkheid, design en layout. Voor wie is het CDP ontworpen versus wie moet er in jouw organisatie mee werken? Hierin vind je nog wel eens verschil tussen de verschillende systemen in de markt. Want het maakt een groot verschil of je een ervaren database marketeer of een business analist met wat programmeer skills in huis hebt. Of staat er bij jullie een agency tot je beschikking die “u vraagt, wij vertalen en draaien” voor je toepast zodat je zelf weinig in het CDP kijkt? Of heb je, zoals veel van onze klanten, een klein of startend marketing team dat veel zin heeft alle mogelijkheden te leren maar er nu nog niet zo in thuis is, wellicht ook met een beperkt budget? Dat maakt groot verschil dus hou hier in demo’s goed rekening mee. Stel in contact met de partner de vraag welke rollen bij hun huidige klanten vaak met het CDP werken. Vraag ook in hoeverre zij trainen, coachen en beschikbaar zijn om te sparren met jou(w medewerker), ook dit is niet bij elke leverancier hetzelfde geregeld en dit kan echt het verschil maken tussen alleen het hebben van een CDP en het echt benutten ervan.
Vanuit privacy en bescherming persoonsgegevens wetgeving AVG zijn strenge eisen gesteld aan het doorgeven van data in landen buiten de EU. Dit mag alleen als een land voldoende bescherming garandeert. De EU ziet, naast Europese landen ook een aantal andere waaronder Canada, Japan en Zwitserland als adequaat. De basis is dat je geen data deelt met landen buiten de EU, maar als je dit toch wil doen zul je de gebruiker vooraf om expliciete toestemming moeten vragen. “Vind je het OK dat wij jouw data delen met Mailchimp in de USA?” Wegmoffelen in een vage generalistische statement? Dat mag officieel niet.
Zoek een CDP partner die zijn gegevensbescherming serieus neemt. Hoewel dit een open deur lijkt en alle CDP partijen niet anders kunnen dan hun core business tot prioriteit te maken: stel hier wel vragen over om te toetsen. Kies er een die zijn data (inclusief back ups!) in Europa heeft staan, en waarvan ook het support team die met je mee gaan kijken als je er niet uitkomt, ook in Europa zit. Dat bespaart je een hoop additioneel papierwerk om je AVG compliance in orde te hebben!
Hulp nodig met het selecteren van de juiste CDP partner? Of wil je eerst eens verder brainstormen of en hoe een Customer Data Platform waarde gaat opleveren voor jouw organisatie? Wij kennen veel verschillende CDP partijen en systemen, dus neem contact op en we kijken samen naar jouw wensen!