luister de podcast van Saartje
Begin dit jaar werd Saartje door Chantal Bakker van de Miracle Marketing Podcast uitgenodigd voor een gesprek over e-mailmarketing. Bedrijven kennen het kanaal e-mailmarketing, maar hoe zet je die eerste stap en op welke manier bouw je dit verder uit? Ook is aan bod gekomen op welke manier bedrijven met een kleine database, hier tóch voordeel uit kunnen halen.
Van praktische tips, ervaringen, tot het opzetten van een e-mail marketing strategie.
De vaste beginvraag van het interview waar Chantal altijd mee begint, is “Hoe ben jij in de marketing terecht gekomen en waar heeft je dat nu gebracht?”. Daarna volgt een vraag waarin Saartje zichzelf ook introduceert en op welke manier zij e-mailmarketeer is geworden.
Rode draad in het gesprek is dat hoe groot of klein je bedrijf ook is, of hoe groot of hoe klein je database is, je kunt altijd starten met het opbouwen van klantrelaties. Bij weinig nieuwsbriefinschrijvingen kun je denken aan hoe deze database te vergroten. En wanneer je niet tevreden bent over de open ratio’s van je e-mail, kun je denken aan het testen van de elementen in een e-mail. Een AB-test op je onderwerpregel, snippet of geeft je inzicht in klantvoorkeur en maken je e-mail en klantcommunicatie sterker.
De gouden tip? Doen! Begin ergens. Begin met het verbeteren van je onderwerpregel, de content in je nieuwsbrief, het aantal contactmomenten en/of het opschonen van je database. Kijk welke groepen en segmenten je van elkaar kunt onderscheiden en ga hier gericht mee aan de slag.
Een vraag die altijd terugkomt voor de e-mailmarketeer is wat het beste moment van verzending is. Het geheim? Dat is er niet. Branches, verschillende klantsegmenten en de dag van de week kunnen het succes van je e-mail bepalen. Kijk voor de belangrijkste ratio’s op de DDMA Benchmark, leer ervan en kijk wat voor jouw branche de beste ratio’s en tijdstippen zijn.
Chantal Bakker neemt je in haar podcastserie mee in de wereld van Marketing, en ze gaat in gesprek met ervaren en succesvolle marketeers en ondernemers over hun specialisme en actuele ontwikkelingen & trends. E-mailmarketing blijft een interessant en uitdagend kanaal, wat je kan helpen in het uitbouwen van klantrelaties. Ook deze podcast staat vol praktische tips, tricks & tools en interessante weggevers die je als e-mailmarketeer en ondernemer niet mag missen.
Benieuwd naar het vervolg? In de podcast komen de volgende onderwerpen aan bod: