Partner of rb2

Scape Expertise

Customer engagement en Loyalty

Merkbeleving en loyaliteit draait om het creëren en onderhouden van een sterke band met de klanten.

Customer engagement, waaronder klantbehoud, community en loyaliteit, is belangrijker dan ooit. Om klanten aan je merk of product te verbinden is prijs of verpakking niet voldoende. Alles draait om de toegevoegde waarde van jouw product of dienst en de beleving bij het merk. Natuurlijk wil je een tevreden klant, en nog liever dat hij terugkomt. Sterker nog: een loyale klant die keer op keer voor jou kiest en trouw aan je blijft, is waardevoller dan ooit. Maar daar moet je wel iets voor doen…

Customer engagement draait om het creëren en onderhouden van een sterke band met de klanten. Net als in een echte verloving zul je de klant eerst moeten verleiden, voor je moeten winnen en steeds blijven bewijzen waarom jij de beste keus bent om bij te blijven. Dat is geen eenmalig trucje en geen marketingactie, maar echt een manier van bedrijfsvoering. Zowel het hebben van een online community en een loyaliteitsprogramma zijn vormen van customer engagement waar we bij SCAPE goede ervaringen mee hebben. 

Online communities zijn plekken waar je als bedrijf met je klanten ‘spreekt’ maar waar ook met name de klanten onderling met elkaar in contact zijn. Denk aan een forum, fotosharing, blogs… Dat kan op eigen platform of op sociale media zoals Facebook: een plek waar de gesprekken gaande zijn. Het runnen van een community geeft je o.a. de kans om jezelf als autoriteit neer te zetten, om veel te leren van en over de klant en, niet onbelangrijk, om conversies te krijgen richting je webshop!

Spaarprogramma’s of loyalty programs zijn een beproefde methode om klanten te activeren en aan je te binden. Met punten sparen, meedoen aan acties en kortingsvouchers inleveren win je klanten voor je. Ze worden fan van je merk. En fans worden ambassadeurs.

Wat je er onder meer voor terugkrijgt is data; bakken vol met klantdata. Een klant klikt op een e-mail, bekijkt een pagina op je website, koopt een specifiek product of geeft je waardevolle klantfeedback. En als je al deze data kunt verzamelen en om weet te zetten in concrete berichten, vouchers of events voor de klant, dan ben je een behoorlijk eind op weg. De data die de klant voor je achterlaat (op een klantvriendelijke en uiteraard privacy en AVG goedgekeurde manier), kun je gebruiken om nog relevantere berichten of verrassingen naar de klant te sturen. Deze data kun je verzamelen, beheren én actionable maken met een Customer Data Platform (CDP). Bekijk onze CDP pagina voor meer uitleg over dit product en hoe wij jou daarmee kunnen helpen.

Bij SCAPE snappen we dat en begrijpen we dat abonnementen, apps en sparen voor voordeel niet meer weg te denken zijn. Tel de apps en pasjes maar die je bij je draagt. Er zijn veel verschillende vormen van loyaliteit. Het versterkt het vertrouwen op langere termijn en stimuleert aankopen op de korte termijn. Een goed werkend loyaliteitsprogramma heeft een enorm positieve impact op je merk, aankopen en revenu.

Belangrijk vóór de start van een loyaliteitsprogramma is om het doel met elkaar te bepalen. Wat wil je realiseren en waarom wil je een loyaliteitsprogramma starten? Op welke manier wil je klanten aan je binden en je merk versterken? De antwoorden op deze vragen bepalen de richting en inrichting van het programma. Een stabiel platform is de essentiële basis voor je loyaliteitsprogramma en heeft te maken met de inrichting en systemen. Je platform beheert de spaarpunten van je klanten, maakt de vouchers aan, en kent verschillende koppelingen met bijvoorbeeld je ESP, klantendatabase en e-commerce systemen.

Laat ons je goed adviseren voordat je de stap zet naar een loyaliteitsprogramma. Niet vanwege de uitdagingen, maar vanwege de talloze mogelijkheden, kansen en richtingen. Een loyaliteitsprogramma is niet het feestje van één team of afdeling, maar van een gehele organisatie. Online én offline.

Uiteraard heeft SCAPE ruime ervaring in de totaalaanpak van CDP’s, loyaliteitsprogramma’s, platformen en e-commerce toepassingen. Maar ook in het opzetten, uitbouwen en commercieel interessant maken van een social community. Deze brede expertise in CDP, customer journey, CRM en loyalty biedt de mogelijkheid om vanuit één opdracht aan je klantwensen te voldoen. Vraag ons maar, we praten er graag verder over met je!

Meer deelgebieden:

Oplossingen op maat

Order Management Systeem

E-commerce

Subscription Commerce

Optimaliseren

Onze experts:

Relevante cases:

Coef Men

Van business case en platform selectie naar implementatie.

Onze partners:

Stories:

Podcast header Saartje de Wit

Strategie binnen e-mail marketing

Luister de podcast van Saartje over e-mail marketing strategie en hoe je die op een slimme manier opzet. 

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.