Case:

Welkoop

|

Welkoop.NL

On- en offline klanten verbinden

Opschalen teams en klanten helpen bij het maken van online keuzes

Welkoop is een Nederlandse retailer met producten voor tuin en dier. Van oudsher is het een agrarische coöperatie. Tegenwoordig biedt het in meer dan 150 winkels in Nederland alle producten en benodigdheden om meer plezier uit het buitenleven te halen. Welkoop staat bekend om zijn kwalitatief goede producten en kundige service van medewerkers. Al zes jaar op rij wordt Welkoop beloond als Beste Winkelketen van Nederland in de categorie Dierenspeciaalzaken. Daarnaast zijn ze ook Beste Winkelketen van Nederland in de categorieën Tuin en Webshop Tuin.

Wat werd ons gevraagd?

De kracht van Welkoop ligt van oudsher in de fysieke winkels. De uitdaging ligt in het koppelen van de on- en offline wereld. Welkoop groeit snel, waarbij met name de online verkoop sterk stijgt. De uitdaging was om de on- en offline klant met elkaar te verbinden, zodat er één campagnebeeld ontstaat.

De koppeling tussen on- en offline kon niet gedaan worden zonder specialisten en een sterk team. Er was behoefte aan uitbreiding van het team, zodat de digitale capaciteit en kennis werd verdubbeld.

Daarnaast bestond er een landschap aan verschillende systemen, die maar gedeeltelijk aan elkaar gekoppeld waren. Dit zorgde voor een versnipperd landschap en kwam de data en de klantbeleving niet ten goede. Uiteindelijk is Salesforce de motor geworden van de online CRM-campagnes.

Wat was ons advies?

Om inzicht te krijgen in de huidige situatie, is een Data Discovery uitgevoerd. Dit rapport bracht inzicht in de redundantie van systemen en de noodzaak voor herinrichting van datastructuren. Up-to-date data is essentieel om een eenduidig klantbeeld te krijgen. Met dit rapport werd een advies aan directie voorgelegd om het datalandschap verder te ontwikkelen.

Vervolgens hebben we een schifting gemaakt in het aantal systemen en zijn we begonnen met het efficiënter inrichten van datastromen. Maar belangrijker, we hebben ervoor gezorgd dat de online specialisten in het team zelfsturend werden. Dit kwam de kennis in het team ten goede, evenals de snelheid in het aanpassen van online campagnes.

Onze experts:

Expertise:

Onze partners:

Stories:

Strategie binnen e-mail marketing

Luister de podcast van Saartje over e-mail marketing strategie en hoe je die op een slimme manier opzet. 

Wat is het resultaat?

Uiteindelijk stond er een zelfsturend team dat zelf aan de slag kon met data en online campagnes. Stap voor stap lukte de teamleden het om het omnichannel beeld voor de klant verder uitbreiden en de aansluiting te vinden bij de diverse campagnes.

In dit online klantbeeld schuilt een betere waardering van de klant over de campagnes en kunnen specifieke journeys over kanalen heen worden opgezet.

Wie werkten er aan mee?

Diverse bureaus hebben mij en het team geholpen de volgende stap in deze omnichannel strategie te kunnen zetten. Salesforce Marketing Cloud dient als basis voor automatisch klantcontact met klanten.

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.