Case:

Swiss Sense

|

SwissSense.NL

Interim project management Omnichannel portaal

Agile ontwikkelen en testen van een nieuw kassalandschap

Swiss Sense zet zich in voor een goede nachtrust voor iedereen. Dat doet het met een breed assortiment aan kwalitatief goede producten, waaronder boxsprings, bedden, matrassen, beddengoed en accessoires voor de slaapkamer. Het familiebedrijf is in 2006 in Uden opgericht door de Nederlandse familie Diks, een beddenmakersfamilie met meer dan 100 jaar ervaring. Swiss Sense heeft meer dan 100 eigen winkels in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk.

Wat werd ons gevraagd?

Het huidige kassasysteem voldoet niet meer aan de wensen van de salesorganisatie. De versie in gebruik voldoet niet aan een naderende verandering in de Duitse wetgeving en wordt officieel niet meer ondersteund door de leverancier. Dit was voor de organisatie de aanleiding om het kassalandschap te vernieuwen. Zodat het aan de nieuwe wensen en eisen kan voldoen en vanuit een Omnichannel-gedachte de klant vlekkeloos bedient.

Wij zijn benaderd om de business requirements van alle betrokken afdelingen in kaart te brengen en het complete projectmanagement te doen. Zoals het aansturen van het (interne) multidisciplinaire projectteam en partners, planning voor de uitvoering van het project, de training van 250 verkoopmedewerkers, de uitrol in winkels door heel Europa en de rapportage aan de Omnichannel-board.

Wat was ons advies?

De vereiste van de organisatie was dat de functionaliteiten van het nieuwe kassalandschap minstens gelijkwaardig zijn aan de functionaliteiten van de huidige kassasoftware. Vanuit deze gedachte is gestart met een inventarisatie van de gewenste nieuwe software. De functionaliteiten zijn opgenomen in een backlog en vormen de MVP.

Om aan de Duitse wetswijziging te voldoen, moest er een alternatieve oplossing gezocht worden, omdat Magento hierin niet voldeed. Maatwerkintegratie met de Duitse overheid was omwille van tijd en vooral complexiteit geen optie. Dit leidde tot het advies om integratie te doen van een nieuwe versie van het huidige kassapakket XV Retail, maar wel in afgeslankte vorm, met enkel de noodzakelijke door de Duitse overheid gevalideerde processen. De rest van de processen en functionaliteiten zijn met relatief weinig maatwerk in Magento op te nemen.

De ontwikkelingen aan de Magento software vinden plaats in twee sprints. Hierin is een balans opgesteld, zodat nieuwe features ontwikkeld worden en bugs uit de vorige sprint opgelost.

We hebben gekozen voor een gefaseerde uitrol van het portaal, zodat winkel voor winkel overgaat op het nieuwe systeem. Dit proces kost meer tijd dan een big bang, maar geeft de gewenste mogelijkheid de verkoopmedewerkers te ondersteunen met de nieuwe manier van werken.  

Onze experts:

Expertise:

Onze partners:

Stories:

B2B e-commerceplatform kiezen doe je zo

B2C e-commerce platformen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het digitale straatbeeld.

Wat is het resultaat?

Het project bevindt zich in de afrondende fase. Directe resultaten zijn nog niet zichtbaar. Door de Agile development benadering wordt elke oplevering in de sprint direct door de key users in de organisatie getest. Het Agile ontwikkelen en testen geeft een aanzienlijke verkorte doorlooptijd van het project.

Daarnaast worden de testscenario’s verdeeld over een langere periode. De release van de MVP zal snel duidelijk maken in welke mate het portaal de klant en verkoopmedewerker helpt het advies en verkoopproces zo efficiënt mogelijk af te ronden.

Wie werkten er aan mee?

Voor de implementatie van Magento wordt gewerkt met een extern development bureau. De kassa software XV Retail wordt geleverd en geïmplementeerd door CTAC.

Klaar om online meer impact te maken?

Laten we een project starten.